Messerschmitt 262 Me: Een vliegtuig uit de tweede wereldoorlog

De Messerschmitt 262 Me is een legendarisch vliegtuig uit de tweede wereldoorlog. Het was een van de snelste vliegtuigen met zuigermotor in de geschiedenis en het was een sleutelelement in het luchtoverwicht van nazi-Duitsland, maar er werden er slechts zesendertig gebouwd voor het einde van de Tweede Wereldoorlog. Deze blog post zal een aantal interessante feiten over dit vliegtuig bespreken, zoals zijn snelheid en hoe het zich verhoudt tot andere vliegtuigen uit die tijd.

De Messerschmitt 262 Me was een straaljager die zijn debuut maakte in de Tweede Wereldoorlog. Het werd beroemd omdat het sneller en zwaarder bewapend was dan enig ander vliegtuig van zijn tijd, met een indrukwekkend aantal doden ook! De bijnaam van de Stormvogel was “Schwalbe” of “Stormvogel”.

Messerschmitt 262 Me

De Messerschmitt 262 Me is een wonderwapen dat werd ontwikkeld aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dit vliegtuig had zijn begin al voor de strijd, toen het straalmotoren gebruikte die vergelijkbaar waren met die van de Heinkel He 178’s tijdens de Invasie van Polen in 1936 (waarvan Duitsland later profiteerde). Het Duitse luchtvaart ministerie bestelde voor 1065 exemplaren na gezien te hebben hoe succesvol ze waren; al snel werden deze bekend als “zwarte Duizend” gevechtsvliegtuigen omdat piloten ze zo mooi vonden – en toen sloeg de tragedie toe! Het begon allemaal toen geallieerde bommen half afgebouwde prototypes vernietigden in fabriek nummer 3 bij Regensburg op 25 juli 1945.

De eerste tekeningen van de Messerschmitt 262 waren klaar in april 1939. Het model op deze vroege ontwerpen zag er heel anders uit dan wat uiteindelijk werd geproduceerd. Maar er zijn velen die geloven dat het van doorslaggevend belang zou zijn geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog als dit toestel maar eerder in productie was genomen.

In de jaren 1930 zagen Duitse ingenieurs in dat vliegtuigen krachtiger en sneller konden zijn met raketaandrijving. In 1941 testten zij hun eerste straalvliegtuig, de Messerschmitt 262. Dat geplaagd werd door motorproblemen tot 1944 toen het eindelijk operationeel werd na uitgebreide testen op testterreinen nabij Berlijn onder dekking van de nacht tijdens daglicht uren als gevolg van veiligheidszorgen over Geallieerde bommenwerpers. Die Duitslands nieuw gebouwde fabrieken zouden aanvallen die oorlogsmateriaal produceren zoals tanks en vliegtuigen als die ontdekt zouden worden. Terwijl ze over Engeland vlogen waar alle vluchten vandaan kwamen voordat ze geëscorteerd werden naar buitenvelden voor de strijd door dikke wolken veroorzaakt door industriële schoorstenen waardoor ze een moeilijk doelwit werden. Nog moeilijker dan vluchtende soldaten die zouden vluchten.

Messerschmitt 262 in actie

In de Tweede Wereldoorlog was de Messerschmitt 262 een Duits jachtvliegtuig dat 542 Geallieerde vliegtuigen eiste. Op 26 november 1944 werd het slechts één kill door grondvuur en bij nog twee gelegenheden werden piloten neergeschoten op deze locatie bij Eindhoven in 17 & 18 december ook- in totaal achttien jagers namen deel tijdens deze aanvallen.

Het gebeurt niet elke dag dat je hoort over een onderschepping bij RAF Radfield waarbij twaalf bommenwerpers werden neergeschoten tegen een verlies van drie jagers. De toppiloot in WO II, Franz Schall slaagde erin zeventien kills te scoren waaronder zes vliegtuigen die hij zelf neerhaalde.

Kwetsbaar

De Duitse vliegtuigen waren kwetsbaar tijdens het opstijgen en landen, maar geallieerde piloten maakten goed gebruik van deze kwetsbaarheid. Veel vliegtuigen hebben het luchtruim nooit gezien omdat veel vliegvelden aan het eind van de oorlog met Duitsland waren verwoest

Vliegtuigen zijn niet onoverwinnelijk; ze kunnen worden neergeschoten als je weet wat je vijand aan het doen is.

Productie

De Messerschmitt 262 was een revolutionair vliegtuig. Het zette de standaard voor toekomstige jachtvliegtuigen en bommenwerpers, niet alleen in Duitsland maar in alle landen die ze gebruikten tijdens de Tweede Wereldoorlog

Output: Het wendbare en slanke ontwerp van dit vliegtuig maakte het een van Nazi Duitsland’s meest gevreesde militaire machines. Met zijn vermogen om met snelheden van meer dan 600 mijl per uur te vliegen en met een bewapening die uitsluitend bestaat uit machinegeweren met duizenden kogels per seconde afgevuurd uit elk automatisch kanon (voor 5 in totaal), zijn er niet veel of geen vergelijkbare vliegtuigen.

Na Tweede Wereldoorlog

De Messerschmitt 262 was een verbazingwekkend vliegtuig dat bijdroeg aan de ontwikkeling van straalvliegtuigen. Het werd later actief voor de Tsjecho-Slowaakse luchtmacht na de Tweede Wereldoorlog, maar het was ook niet zonder nadelen: de Geallieerden hadden grote hoeveelheden van deze vliegtuigen in beslag genomen die ze jaren later gebruikten in hun onderzoek met straalvliegtuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *